
La campanya convertirà establiments comercials en espais expositius amb obres de Marta Frades i Guillem Comalat, i oferirà visites guiades per descobrir l’art i el teixit comercial del municipi.
La Jonquera tornarà a apostar aquesta primavera i estiu per la cultura com a eina de dinamització econòmica amb una nova edició de la Ruta de l’Art, una iniciativa integrada dins la marca “La Jonquera Comerç 5 estrelles” que combina creació artística, comerç de proximitat i descoberta del municipi.
La proposta es desenvoluparà del 29 de maig al 5 de juliol de 2026 i inclourà dues exposicions complementàries: “Ladies and Gentlemen”, de l’artista jonquerenca Marta Frades Massó, i una selecció pictòrica de Guillem Comalat, conegut com el pintor de Requesens.
L’objectiu de la campanya és continuar impulsant l’activitat comercial i generar noves experiències culturals dins dels establiments locals, apropant l’art als espais quotidians i creant un recorregut que connecti comerços, patrimoni i creativitat.
La inauguració tindrà lloc el divendres 29 de maig a les 11.30 h a la plaça Arias Comellas, i donarà el tret de sortida a les visites guiades, que aniran a càrrec dels guies de Terramar. Les entrades ja es poden reservar per a les visites programades el mateix dia de la inauguració i pels dimecres i dissabtes al matí, a través de Can Laporta o del portal lajonquera.koobin.cat.
La Ruta de l’Art pren com a fil conductor l’exposició pictòrica de Guillem Comalat, instal·lada en lones situades en locals buits del municipi des del 2024. Aquesta mostra a l’aire lliure continua establint un vincle entre art i espai urbà, transformant aparadors i façanes en punts d’interès cultural.
A aquesta proposta s’hi suma “Ladies and Gentlemen”, una col·lecció formada per sis escultures de Marta Frades Massó (@artenobres), fotògrafa artística nascuda a la Jonquera i fundadora del col·lectiu Pomart, dedicat a la promoció de l’art de proximitat a l’Alt Empordà.
Les peces, creades a partir de materials reciclats, reflexionen sobre la segona vida dels residus i la seva transformació en figures humanes amb identitat pròpia. Les escultures establiran un diàleg entre elles i amb els comerços participants mitjançant codis QR que permetran ampliar la informació sobre les obres i el projecte.
Els establiments col·laboradors que acolliran les escultures són Fruites Lloveras, Artigas Boutique & Café, Estètica Emma Beauty, Arizona Modas, Ferreteria Ribas i Estanc La Jonquera 2.
La regidora de Promoció Econòmica, Lluïsa Macias, destaca que “aquesta iniciativa ens permet continuar generant activitats que connecten la cultura amb el comerç local i que conviden tant la ciutadania com els visitants a descobrir la Jonquera d’una manera diferent”. Macias també subratlla que “la Ruta de l’Art dona visibilitat als establiments participants i alhora crea una experiència cultural i comercial compartida que reforça la identitat del municipi”.
Com a incentiu per fomentar la participació i les compres als comerços adherits, totes les persones que participin en les visites guiades —així com aquelles que presentin quatre tiquets de compra de diferents establiments participants— rebran una bossa amb un disseny exclusiu creat per Marta Frades. Els obsequis es podran recollir a l’oficina d’assegurances Mapfre.
La campanya compta amb el suport de la Diputació de Girona i reforça l’aposta de la Jonquera per impulsar iniciatives que vinculin cultura, comerç i promoció del territori.